Etykiety

aromaterapia aronia astry Bałtyk bez lilak bluszczyk kurdybanek bocian boczniaki bratki brzozy byliny chryzantemy ciasto dyniowe ciekawe zestawiania roślin cukinia cukinie cynie czarna malwa decoupage dereń dom drzewa dynie dzika róża dzwonek skupiony ekologiczna uprawa fiołki floks gailardia głóg graby grudniowy ogród grusze grzyby herbaty herbaty kwiatowe irys syberyjski jabłonie jabłoń jałowiec jaśnie pańskie jesienny ogród jesień jeżówka purpurowa jeżyny jodła karczochy kasztanowiec zwyczajny kąpiel lecznicza konwalia majowa kosmos ( onętek siarkowy) kosmos (onętek) kosmosy kot krzewy kwiat głogu kwiat wiśni kwiaty kwiaty jednoroczne lato na wsi lawenda leszczyna letnie kwiaty lilia azjatycka lilia bulwkowata liliowce lipa listopad w ogrodzie liście łubin makrobiotyka maliny marcinki mieczyki Mierzeja Wiślana miodunka morze motyle murarka ogrodowa naparstnica nasturcje naturalne terapie rumianek nietypowa rabata ogród orliki osty owce wrzosówki owoce pachnące kompozycje papryka plaża podbiał pole pomidory powojnik prymulki przetacznik ożankowy przetwory przyroda rośliny róża pomarszczona róża zimą róże rudbekia rzeka sad sikorki słoneczna rabata słoneczniczek szorstkolistny styl życia szałwia ozdobna szczygły szron śliwy tawuła truskawki trzcina trzmiele trzmielina trzmielina pospolita warzywa warzywnik wieczornik damski wieś winorośl wiosenny ogród wiosna wiśnie wrześniowy Bałtyk wrzosy zagroda zdrowa żywność zielononóżki zimowy ogród zioła złocień maruna Zucchino flaminio zwierzęta żurawie

niedziela, 4 marca 2018

Pomysł na geranium

Na naszych parapetach są rośliny, które wymagają częstego odmładzania, gdyż przerośnięte nie są już takie ładne. Nawet skracane, rozrastają się szybko, nieraz się wykładają, gubią dolne liście, itp. Tak jest z pachnącym cytrynką geranium. Jeśli jesteście szczęśliwymi posiadaczami geranium , intensywnie pachnącej roślinki z parapetów naszych babć, powiem Wam, jak ją spożytkować , żeby nie wyrzucać podczas odmładzania ani jednego listka:). Kto ma "cytrynkę", ten wie, że można ją ususzyć i zaszyć w poduszeczki zapachowe do szafy przeciwko molom. Świeże listki można rzucić do kąpieli, działa relaksująco i uspokajająco. Napar stosujemy do płukania chorego gardła, stąd jej potoczna nazwa anginka. Słowem ma właściwości przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne, znieczulające, a nawet przeciwbakteryjne. Rozgniecione listki możemy przykładać w miejsce ukąszenia owadów. Stosuję też świeże  listki do udrażniania nosków moim wnuczkom przy katarze :). Bardzo to lubią i jaką mają przy tym zabawę, można legalnie zerwać babci listek z kwiatka :).
 Dzisiaj pokażę wam jak robię olejek z geranium. Można go używać do inhalacji, do kąpieli, na skórę. Można użyć do herbaty ( 2 krople ) przy bezsenności. Przy stosowaniu wszelkich ziół i preparatów  trzeba zawsze sprawdzać, czy nas nie uczulają. Niektóre osoby nawet zapachu geranium nie znoszą. Dlatego do wszystkiego podchodzimy zachowując rozsądek.


Zarwane listki płuczemy i osuszamy. Kroimy i  miażdżymy do puszczenia soku.


Następnie przekładamy do wyparzonego słoika, zostawiamy na godzinę, po godzinie zalewamy dobrą oliwą. W moim przypadku jest to olej z pestek moreli, bo będę stosowała go doustnie, a jak wiadomo ma on duże walory prozdrowotne. Może być inny olej np. wysokiej jakości  oliwa z oliwek. Zamykamy słoik, odstawiamy.


Zostawiamy na tydzień do dwóch,  w chłodnym i ciemnym, ale suchym miejscu. Odcedzamy przez gęste sitko do wyparzonych buteleczek i gotowe. Mój olejek ma przyjemny smak i lekko zielonkawy odcień.


I tak oto  poczciwa anginka jest naszym sprzymierzeńcem w walce z chorobą.
Na zdrowie Kochani :).

25 komentarzy:

  1. hymmm... ciekawe, ciekawe :) Zawsze dawałam to świnkom morskim jako lekarstwo :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam anginke na parapecie.... Stosuje gdy boli ucho, kurcze a o innych sposobach jej dzialania slyszalam ale nie wiem czemu nie korzystalam... Musze:-) spróbować :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja babcia też dawała mi na bolące ucho i tak anginkę poznałam :)

      Usuń
  3. Dostałam niedawno od koleżanki dwie roślinki. Wiedziałam, że ładnie pachnie, ale, że ma aż tyle zastosowań! Dzięki za informacje i przepis. Z pewnością skorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z przepisu skorzystam.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam zapach Geranium. Sądzę nawet że moje koty by je omijały przez ten zapach cytryny. Poszukam u znajomych, może maja szczepki. Fajny wpis. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy post o przepis :-) W dodatku jakie przydatne!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja listki dodawałam do szarlotki. Teraz już nie mam geranium,niestety:( ale masz rację, że to wspaniała roślinka!
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od dziś ja też będę dodawać do szarlotki, świetny pomysł Aniu :)

      Usuń
  8. Zainteresowałaś mnie właściwościami geranium, ale jej nie mam :(. Popytam koleżanki, może któraś ma i da mi szczepkę. Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakiś czas temu też miałam tę roślinę. Muszę gdzieś jej poszukać.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Miałam kiedyś geranium i prawdę mówiąc nie pamiętam co się z nim stało. Może czas znów zaprosić do domu tą wspaniałą roślinę. Bardzo mi się spodobał pomysł na olejek :)
    Miłej niedzieli Moniczko.

    OdpowiedzUsuń
  11. As far as I can tell there is no translator on your page so I am not quite sure what you are mixing in the mortar and pestle!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawy pomysł na miksturkę !!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Spokojnych Świąt Wielkanocnych :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wesołych i słonecznych Świąt Wielkanocnych !!

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja robię na geranium nalewkę :)
    Też smaczna, dolewam do herbaty, szczególnie zimą...

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam geranium😘 wyrosło mi ogromne drzewko, całe lato stała na dworze, uwielbiam jej zapach o olejku nie wiedziałam super dziękuję na pewno zrobię,pozdrawiam serdecznie🤗

    OdpowiedzUsuń
  17. Mnóstwo ciekawych informacji! Ja uwielbiam jej zapach! Zapraszam na mój wpis o angince

    OdpowiedzUsuń